Independent Film Show – « In the abysse of emulsion. The renaissance of experimental film in France » by Stefano Masi

Independent Film Show

« In the abysse of emulsion. The renaissance of experimental film in France. (and other paths trodden in Italy) » by Stefano Masi

(French and english translation below)

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Independent Film ShowIndependent Film Show Independent Film Show Independent_Film_Show_04 L'oeil sauvage Johanna Vaude Super 8 Johanna Vaude

 

« Negli abissi dell’emulsione. Il Rinascimento delle sperimentazione cinematografica in Francia (e altre strade battute in Italia) » /« In the abysse of emulsion. The renaissance of experimental film in France. (and other paths trodden in Italy) » by Stefano Masi in catalogue « Independent Film Show – 2ndedition »,  p. 76 – 78, e-m arts, Naples, 2002.

« Negli abissi dell’emulsione. Il Rinascimento delle sperimentazione cinematografica in Francia (e altre strade battute in Italia) » /« In the abysse of emulsion. The renaissance of experimental film in France. (and other paths trodden in Italy) » by Stefano Masi in catalogue « Independent Film Show – 2ndedition », p. 76 – 78, e-m arts, Naples, 2002.« Negli abissi dell’emulsione. Il Rinascimento delle sperimentazione cinematografica in Francia (e altre strade battute in Italia) » /« In the abysse of emulsion. The renaissance of experimental film in France. (and other paths trodden in Italy) » by Stefano Masi in catalogue « Independent Film Show – 2ndedition », p. 76 – 78, e-m arts, Naples, 2002.« Negli abissi dell’emulsione. Il Rinascimento delle sperimentazione cinematografica in Francia (e altre strade battute in Italia) » /« In the abysse of emulsion. The renaissance of experimental film in France. (and other paths trodden in Italy) » by Stefano Masi in catalogue « Independent Film Show – 2ndedition », p. 76 – 78, e-m arts, Naples, 2002.

Dans l’abysse de l’émulsion

la renaissance du cinéma expérimental en France

(et par d’autres chemins en Italie)

Par Stefano Masi in le catalogue du « 2nd Independent Film Show ».

(…) Concernant la dernière génération de cinéastes de moins de 30 ans, le programme en présente deux : Yves-Marie Mahé, qui manipule le found footage dans une approche particulière basée sur le rythme, les éléments musicaux et temporels du film. Et Johanna Vaude, très jeune artiste, qui mixe habillement l’émulsion argentique, la vidéo et la peinture sur pellicule pour créer ses « élans du cœur ». un exemple typique de son approche est « LOeil sauvage », où la peinture joue le rôle d’insérer des éléments visionnaires dans l’image filmée, déjà transfigurée par la modification de la vitesse de projection du film. L’œil sauvage en question est, dans la vision poétique de la cinéaste, celui du chat, œil hypnotique qui nous fixe dans la première partie du film et nous entraîne dans l’expérience d’une autre vision, magique et sensuelle, « féline ». Mais cet œil sauvage est bien sûr aussi celui de la cinéaste, qui nous invite a explorer son propre imaginaire construit autour d’une autre forme de vision, à l’intérieur d’un univers qui n’est plus le notre. Un autre corps, une autre planète, des lois physiques différentes sur lesquelles se construit une expérience visuelle « autre » par rapport à notre propre construction.

(…) Par ailleurs certains cinéastes français inclus dans ce programme (Johanna Vaude, par exemple) ne dédaignent pas non plus les technologies vidéos, utilisées soient en association avec la photochimie du cinéma, soit de façon autonome.

« Negli abissi dell’emulsione. Il Rinascimento delle sperimentazione cinematografica in Francia (e altre strade battute in Italia) » / « In the abysse of emulsion. The renaissance of experimental film in France. (and other paths trodden in Italy) » par Stefano Masi in catalogue « Independent Film Show – 2nd edition », p. 76 – 78, e-m arts, Naples, 2002.

In The abysse of emulsion

The renaissance of experimental film in France

(and other paths trodden in Italy)

(…) As far as regards the lastest generation of film makers, those under thirty, the programme presents two : Yves-Marie Mahé, who works by manipulating found footage with particular attention to the rhytmic, temporal and musical elements of the film, and Johanna Vaude, who skilfully mixes photosensitive emulsion, video and paint on film create her « rushes from the heart ». a typical example of her approach is « L’œil sauvage », in which paint has the job of inserting visionary elements into the image, already transfigured by the modification of the running speed of the film. The savage eye in question is, in the filmaker’s poetic vision, that of the cat, a hypnotic eye which fixes us in the first part of the film and pulls us into the experience of another vision, magical and sensual, « feline ». yet this savage eye is of course also that of the film maker, and leads us into exploring her visual world, built around a different form of vision, inside a universe which is no longer ours. Another body, another planet, different physical laws upon which a visual experience « other » to our can be constructed.

(…) As well as this, some of the French film makers included in this programme (Et Johanna Vaude, for example) do not ignore video technologies, sometimes used with cinema’s photo-chemistry, sometimes autonomously.

« Negli abissi dell’emulsione. Il Rinascimento delle sperimentazione cinematografica in Francia (e altre strade battute in Italia) » / « In the abysse of emulsion. The renaissance of experimental film in France. (and other paths trodden in Italy) » by Stefano Masi in catalogue « Independent Film Show – 2nd edition », p. 76 – 78, e-m arts, Naples, 2002.



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